expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday 3 March 2013

Pengilat kuku baru boleh dibawa solat



















Pengilat kuku O2M adalah yang pertama membenarkan udara dan lembapan kena kuku.


Syarikat Poland bantu Muslimah berdandan


London: Bagi wanita Islam seperti Zaida Saleh yang menghayati kehendak agama, merapi kuku atau 'manicure' memberi masalah. 


Dia melakukan solat lima kali sehari dan sebelum menunaikannya, dia perlu mengambil wuduk sedangkan pengilat kuku menghalang air mengenai kuku.


Bagi mengatasi dilema ini, sebuah syarikat Poland, Inglot, memperkenal sejenis pengilat kuku baru yang membenarkan air kena pada kuku.


Patuhi syariah
 

Syarikat dan orang Islam tertentu berkata, pengilat itu adalah yang pertama membenarkan udara dan lembapan melalui kuku. 


Produk itu dicari wanita Islam sejak beberapa bulan kebelakangan ini selepas seorang ulama di Amerika Syarikat yang menguji kadar resapan, menerbitkan satu artikel mengatakan mengikut pandangannya, ia mematuhi ketetapan syariah. 


Berita mengenai pengilat kuku itu sejak beberapa bulan kebelakangan ini tersebar dengan cepat di internet dan meningkatkan jualan produk, digelar O2M, untuk oksigen dan lembapan. 


Pengilat kuku itu kini berada dalam senarai satu daripada pencapaian sepanjang hayat terakhir buat Wojciech Inglot, ahli kimia Poland dan usahawan yang membangunkannya. 


Ia dianggap sebagai alternatif lebih sihat berbanding enamel kuku tradisional, yang menghalang laluan lembapan dan oksigen ke dalam kuku. 


Terima anugerah
 

Beliau meninggal dunia secara tiba-tiba Sabtu lalu pada usia 57 tahun selepas mengalami pendarahan dalaman dan disemadikan di tempat asalnya di Przemysl. 


Inglot menjadi penerima beberapa anugerah kepemimpinan perniagaan selepas mengambil alih satu perniagaan yang dimulakannya pada 1983 apabila Poland masih berada dalam pemerintahan komunis dan menukarnya hingga berjaya di peringkat antarabangsa. 


Satu anugerah dari Poland yang diterimanya tahun lalu memujinya kerana ‘membuktikan bahawa Poland adalah sebuah negara yang mana teknologi inovatif disesuaikan dengan kecantikan.’ - AGENSI

6 comments:

  1. sebelum ni tak pernah lagi lihat remaja disini guna kilat kuku..
    tapi lepas ni bila dah sedar kilat kuku leh bawa solat...
    akan menjadi trend mereka seperti trend rambut berekor n punk satu waktu dulu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..trend2 barat sentiasa mendapat perhatian..trend2 muslimah tak pula diikut nya..huhu

      Delete
  2. Ada pulak kan.....
    Tapi macam still tak relevan..
    Kalau nak baik berinai je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..pakai inai je la klu nak selamat..klu tak,tak sah solat nanti..tak pasal2 solat sia2 je..huhu

      Delete
  3. nasib baik tak minat pakai pengilat kuku. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la..tak pernah pakai..nak pakai pon tak tahu..huhu

      Delete

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com